Devrim Türkiye'de tasarlanıp üretilen ilk otomobildir.1961 yılında dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'in talimatıyla 129 günde üretildi.29 Ekim 1961 sabahında Türkiye'de yapılan ilk otomobil Meclise getirilerek Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel Paşa'ya sunulurken ikinci otomobil ise Anıtkabir'e götürülüyordu.
Proje'nin başında Yüksek Mühendis Emin BOZOĞLU bulunuyordu.16.06.1961 yılında yapılan toplantıda bu iş için en uygun yerin Eskişehir Demiryolu Fabrikası dökümhane olarak yapılıp kullanılmayan bina seçildi.Yönetim'de Genel Müdür Yardımcısı Emin BOZOĞLU başkanlığında, Fabrikalar Dairesi Başkanı Orhan ALP, Cer Dairesi Başkanı Hakkı TOMSU, Cer Dairesi Başkan Yardımcısı Nurettin ERGUVANLI, Eskişehir Demiryol Fabrikaları Müdürü Mustafa ERSOY, Adapazarı Demiryol Fabrikası Müdürü Celal TANER, Ankara Demiryol Fabrikası Müdürü Mehmet NÖKER’ den oluşan grupta iki de emekli subay vardı: Genel Müdürlük Müşaviri Hüsnü KAYAOĞLU ve Necati PEKÖZ bulunuyordu.
Otomobilin 1000-1100 kg ağırlığında 4 zamanlı 4 silindirli motorla beraber 50-60 bg olmasına karar verildi.Otomobiller sevk edilirken güvenlik amaçşı depoları çıkarılmıştı.Ankara da ise yalnızca bir kaç litre benzin konulmuştu meclise giderken benzin takviyesi yapılacaktı ancak konvoydakilerin bundan haberi yoktu.Meclisin önüne gelindiğinde durum fark edildi ve aceleyle 1.otomobile konuldu ancak Cumhurbaşkanı Cemal Paşa 2 .otomobil olan Devrime binmişti. araç 100 metre sonra durdu.Bu olaydan sonra Cemal Paşa diğer araca binerek Anıtkabire doğru yola çıktı.Cemal Paşa araçtan inerken ünlü “ Batı kafasıyla otomobil yaptınız ama, doğu kafasıyla benzin ikmalini unuttunuz ” sözlerini söyledi.Ancak ertesi sabah haberlede kimse ikinci aracın yola devam ettiğini söylemiyor sadece 100 metre gitti bozuldu tarzı başlıklar atıyorlardı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder